Härliga Härjedalen

Vi har haft en underbar vecka med perfekt väder och många trevliga utflykter!

Lördag: Vi åkte strax efter tio och kom fram till stugan vid halv sex. Trötta, kollade in omgivningarna lite och firade semestern med ett glas vin.

Lunch på Finnmarksbaren, jag med Embla bakom stugan

Söndag: Första natten tog Embla sovrekord. 9 timmar i sträck!! Somnade 22 och vaknade kl 7. Vi åkte till Bruksvallarna. Vandrade upp på Kariknallen och åt en våffla i toppstugan. På vägen hem stannade vi och kikade på en meteoritkrater. Grillade lite på kvällen.

Pappa bar i sjalen. Snart på toppen!

Måndag: Vi åkte till Röros i Norge. Underbart att vara i Norge igen! ;-) En liten men mysig stad. Kikade på den gamla kyrkan, gruvbruket och gick ett varv på stan.

Kyrkan & gruvbruket

Tisdag: Bilen fick stå och vi vandrade till Vängarna. Två sjöar belägna ca 3-4 km från stugan. Micke fiskade lite men slängde tillbaka aborren han fick på kroken. Vi åt matsäck vid vattnet, soppa och hårt bröd med stekt ägg. MUMS!! (Höög Härjedalsfaktor). På kvällen hade vi kräftpremiär!

Utflyktslunch & blöjbyte i skogen.

Onsdag: Åkte på marknad i Funäsdalen. Jag köpte ett supersnyggt linne! Till lunch blev det grillbuffé på hotellet där. Tog det lugnt på eftermiddagen, gick ner till vattnet och fiskade lite.

Linnet jag köpte på marknaden

Torsdag: Blev en tur med roddbåt. Fanns ingen flytväst för Emblas vikt så vi testade om det inte skulle funka med en 15-20 kilos. Det gjorde det. Visst blev hon lite klumpig att hålla i men hon kunde ju inte glida ur den i alla fall och det är ju huvudsaken. Embla stortrivdes i en gungade båt med årornas kluckande! Hon sov hela tiden. Vi hade fika med oss som vi dukade upp när vi tagit oss i land på en ö. Micke passade på att fiska lite till från båten medans jag och Embla väntade på ön, men det blev inge fisk idag. Sen spelade vi lite minigolf och kikade på EM i friidrott.

Micke ror, Embla dunar i sin stora väst!

Fredag: Åkte till Messlingen. Därifrån gick vi en vandringsled på fjället Ruändan, ca 6 km. På vägen passerade vi en gigantisk spricka i berget, kallad Evagraven, och hällmålningar som beräknas vara ungefär 4000 år gamla.

Jag på fjället och vid hällmålningarna