Hemmagjord barnmat

Ämnet kom upp på fikat igår så jag tänkte dela med mig lite om hur jag gör.

Nästan ända från början har Embla fått samma mat som vi äter. Tar en portion och kör den med stavmixern, brukar bli 2-3 små burkar. Har även i lite rapsolja (ca 1 tsk per burk) och vatten för att småbarn behöver mer fett och för att få en bättre konsistens. Det har fungerat bra men nu är det svårare när hon gärna vill ha lite bitar att tugga på i maten. Försöker att inte mixa så länge men får nog snart övergå till att mosa istället. Sen brukar hon ofta få lite hela bitar från våra tallrikar, tex potatis, ärtor eller bröd. Så hon får lite att pilla med själv. Men det skulle ta alldeles för lång tid om hon skulle äta hela sin måltid så!
Det är ju några saker man bör tänka på. Inget salt! Vi saltar efteråt på tallrikarna istället. Ibland innehåller maten buljongtärningar och sånt istället men det har jag ändå gett Embla några gånger. Jag resonerar att nån gång ibland inte kan skada, så länge hon inte äter extrasaltat dagligen. Maten får ju heller inte innehålla spenat, rödbetor, bladselleri, mangold, nässlor, nötter eller honung innan de fyllt ett år. Annars behöver man inte snåla på kryddor. Jag är lite försiktig med stark mat, men i lagom mängder älskar Embla även vitlök och curry! Socker som krydda i maten är helt okej, enligt en dietist jag rådfrågat. Det blir sån liten mängd jämfört med tex att dricka läsk eller äta godis.

Som exempel kan jag skriva vad jag har i fysen just nu.
Carbonara med broccoli - Fullkornsspagetti (ska kanske helst undvika fullkorn i början men vi har alltid bara fullkornspasta hemma och jag har provat mig fram och det går bra), carbonaramix, bacon, vitlök, broccoli.
Apelsinlax med ris och morötter - Lax, peppar, rosmarin, grädde, apelsinjuice, ris, kokta morötter.
Fiskgratäng med potatismos och ärtor - Sej, fiskgratängmix, potatismos (hemmagjort, har läst att man inte ska ge pulvermos till småbarn), ärtor (har alltid grönsaker i frysen tex, ärtor, majs, haricot verts, broccoli mm. Så lätt att bara slå på lite vatten och ställa 5 minuter i micron = färdigt!).
Kyckling med ris, ärtor och majs - Kycklingklubbor som jag kokade i nån sås, minns inte exakt vad jag hade i den...
Korvgryta - potatis, falukorv, paprika, purjo, morot, ärtor, tomatsoppa.
Sheperd´s pie med veggofärs - potatismos (hemmagjort), veggofärs (brukar ha köttfärs men gjorde den när veggo-syster var på besök), purjo, vitkål, morot, tomatpuré, peppar.

En del av recepten och fler tips på
stahlenberg.se/forum

Visst får Embla köpt barnmat en hel del också. Det är inte alltid våran mat passar till henne, tex pannkakor, tacos m.m. När man ska äta ute är det ofta smidigt att ha med köpt mat som håller sig i väskan hela dagen. Det är inte alltid den hemmagjorda maten ser så aptitlig ut heller... Kött, svamp och mycket annat blir mest en brun sörja. Tror inte att småbarn äter med ögonen på samma sätt som vi vuxna gör. Både kattmat, gamla indragna löv och stenar går ju ner utan problam så! ;-)
Desserter har jag slutat göra egna. Frukt är så dyrt om man ska göra varierade smaker så jag tror inte det blir billigare att göra själv. Kanske lite nyttigare men snart är det dags att ge Embla färsk frukt i småbitar att äta själv. Då slutar vi nog med dessertburkarna. Än så länge sätter hon lätt äpple och sånt i halsen.

Hoppas jag kommit med några tips eller råd. Nu vet ni i alla fall hur vi gör! =)

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Man blir lite inspirerad att göra egen mat! Det är ju dyrt att bara ge Arvid burkmat nu när han äter så mycket!!

Ha det så gott! Kul att få träffa er igår! *kram*

Postat av: Caroline

Vad dultig du är. Får lite ångest över att jag bara ger Rasmus burkmat=)

2006-12-20 @ 21:41:35
URL: http://www.nogg.se/rasmus
Postat av: Ida-Marie

Vad duktig du är på att fixa egen mat till Embla, jag har faktiskt önskat mig en stavmixer i julklapp med tanken att jag till sommaren ska kunna börja göra lite egen mat. Bord eju tjäna en hel del pengar på att inte köpa färdiga burka jämt..

2006-12-21 @ 14:28:01
URL: http://mimmpan.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback