Norge! Ja, vi elsker dette landet...

Vi hade en underbar vecka i Norge! Stannade till och med en dag längre än planerat för att vi trivdes så bra. Stugan, som jag hittade på inernet, låg på en camping som hette Sanngrund. Jag hade fått för mig att det var 6 km utanför Oslo men när vi kom fram visade det sig att det var 6 mil. Hoppsan! Men det gjorde inget. Vi bodde såå vackert precis vid älven Glomma (tror att det var en älv).

              

Vi åkte Mickes volvo så vi skulle få plats. Jag körde i stort sett hela veckan men det gör mig inget, jag tycker det är kul att köra bil. Det gick bra trots att jag inte var van med den stora bilen eller att köra automat. =) Sen satt syrran mellan barnen i bak och mamma bredvid mig i fram. Hela måndagen gick åt att åka ner.  
På tisdagen åkte vi in till Oslo. Shoppade lite längs "Karl Johan", kikade på slottet, gick ner till "Akers brygga" och åt glass, shoppade lite mer i centret där.
 
                                       

Några mil norr om campingen låg en sjö som hette Mjøsa. På den gick en båt, Skibladner. Vi hade tänkt åka en tur med den på onsdagen men det passade inte riktigt med tiderna... Istället blev det biltur längs sjön upp till staden Gjøvik. Där åt vi picknick-lunch vid vattnet, strosade lite i stan, kikade på ett glasbruk och handlade lite i chokladfabriken.

84348-44
Förmiddagsfika vid en badplats 

Eftersom vi inte hann med allt vi ville göra i Oslo första dagen så åkte vi tillbaka på torsdagen. Nu parkerade vi på Bygdøy. Där ligger bland annat alla museer. Vi gick på Vikingaskeppsmuseet och Kon-Tikimuseet. Sen tänkte vi att vi skulle komma hem lite tidigare än de andra dagarna och hinna ligga och bada lite men då var det en olycka som inträffat så våran väg var avstängd. Vi fick åka samma väg som vi hamnat på dagen innan när vi åkte lite vilse på vägen hem... ;-) Men det gick ju bra det med!

På fredagen åkte vi in till närmsta lite större stad, Kongsvinger. De hade ett stort shoppingcenter där vi shoppade massor på rean! =) På eftermiddagen låg vi på stranden på campingen och tog det lugnt.

                   

Lördag - hemfärd... =( ...efter att vi stannat i Kongsvinger igen och shoppat yttligare för att bli av med de sista norska kronorna!

Lite annat vi hade för oss:

                   
Hoppa studsmatta

                   
Glufsa mat

        
Kvällsdopp &  vattenrutschkana!




Kommentarer
Postat av: Mamma

ÅH vilken härlig semster vi hade!!! Längtar till nästa år! Grattis på namnsdagen. Puss,puss
Mamma

2006-07-31 @ 14:36:50
Postat av: Sanna__b m. Ludvig o Lova

Ja, åhhh...vad härligt det ser ut!! Önskar jag var med...eller vänta nu, det var jag ju!! :D
Grattis på namnsdagen!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback