Nyttig och mycket god müsli

84348-95

Det var mamma som hade med sig en så god müsli när vi åkte till Norrland förra sommaren. Hon hade fått receptet från programmet Toppform som gick på svt då. Nu när vi skulle resa till Norge kom jag ju på att vi måste ha den goda müslin till frukostfilen igen! Sen dess äter jag den varje morgon.

Vaniljmüsli

200g havregryn
200g rågflingor
1,5 msk kardemumma
1,5 msk kanel
4 msk vatten
4 msk rapsolja
100g grovhackade nötter (jag brukar ta mandlar och hasselnötter)
100g grovhackade katrinplommon
100g grovhackade torkade aprikoser
3 msk psylliumfrön (loppfrön)
1 vaniljstång, skårad

Gör så här:
Blanda gryn, flingor och kryddor i en långpanna. Droppa över vatten och olja och blanda ihop. Sätt i ugnen 225 grader i cirka 10 minuter. Därefter tillsätts nötterna och müslin får rosta vidare i cirka 5 minuter till. Müslin är klar när den fått en fin gyllenbrun färg och doftar gott.
Låt den svalna och lägg den sedan i en lufttät behållare. Tillsätt vaniljstång, frön, katrinplommon och aprikoser. Blanda och skaka om! Låt gärna müslin stå ett tag så den hinner ta åt sig smak av vaniljstången.

Jag brukar äta den till lättsockrad mild vanlijyoghurt. Då blir det ju vanlijsmak i vilket fall så då kanske inte vanlijstången är lika viktig. Annars går den lika bra till fil eller mjölk. Loppfröna är viktiga att tillsätta då det gäller att sänka GI. (Müslins uppskattade GI-värde är runt 70.)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback