Första dagen i mitt nya liv

Nja, inte riktigt kanske... Men igår anmälde jag mig till GI viktkoll! Det är inget nyårslöfte utan kanske mer en målsättning. Nu ska resten av kilona från graviditeten bort och lite till. Målet är att förlora 8 kg men gärna ett par till om det går. Jag är inte överviktig och ligger bra till enligt BMI men midjemåttet...håller inte måttet om man säger så. ;)

Som medlem får man recept, veckomenyer, kurvor, chatta med experterna m.m. Jag gillar verkligen den här typen av mat, eftersom pasta, ris och potatis ganska lätt går att byta ut mot grönsaker. Det som är jobbigt är att man inte får äta bröd. Det är indelat i 3 olika faser. Först i fas 1, Rivstarten, äter man i stort sett inga kolhydrater alls, tömmer kroppens reserver och börjar istället bränna fett. Efter 2-6 veckor går man över till fas 2, Nystarten. Då börjar man introducera lite mer kolhydrater av rätt sort, ex fullkornspasta. Sista fasen är Balans då det gäller att fortsätta äta rätt för att behålla den vikten man uppnått. Egentligen är det ju ingen diet utan mer att ändra livsstil vad gäller maten. Ungefär så går det till vad jag har förståt. Har ju bara precis börjat med detta!

Första dagen har gått utmärkt. Jag och Embla åkte och handlade för hela veckan så nu behöver jag inte tänka "vad ska vi äta ikväll" på ett bra tag. Så skönt att ha allt planerat! Sen blir det vägning en gång i veckan och målet ska vara nått till Emblas 1-årsdag. Fick bli så eftersom det inte gick att anmäla sig för en kortare period än tre månader. Förhoppningsvis har jag nått målet tidigare. 

Önska mig nu lycka till!!

Kommentarer
Postat av: Lisa

Lycka till gumman! Hoppas du når din målvikt så du känner dig nöjd med din kropp!

Postat av: Anonym

Lycka till, du klarar det.

2007-01-08 @ 23:34:12
Postat av: Ida-Marie

Lycka till!!

2007-01-09 @ 19:16:01
URL: http://mimmpan.blogg.se
Postat av: Pernilla

Lycka till!! :-D

Efter lite för mycket av det goda under julen (och hösten) skulle jag också behöva bli lite nyttigare...

2007-01-10 @ 10:22:00
URL: http://www.nogg.se/pernilla

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback