Ketos!

Så här går det till: "När kroppen har lite kolhydrater börjar den bryta ner fettet eller muskelproteinet och ombilda det till något som kallas ketoner som kan användas som ersättningsenergi. Man säger att kroppen befinner sig i ketos." Det är på detta sättet man går ner i vikt när man äter kolhydratfattig kost. På bara två dagar har kroppen tömt sin kolhydratreserv och börjar istället bränna fett för att få energi.

Överskottet av de ketoner som bildats kissar man ut. Därför går det att mäta halten ketoner i urinen med hjälp av stickor från apoteket. Självklart hade jag såna hemma! Jag fick färgen som är näst längst till höger enligt skalan nedan. Alltså bränner jag mycket fett just nu och min kropp befinner sig i ketos! =)

84348-232

Kommentarer
Postat av: Sanna__b m. Ludvig o Lova

Ja, såklart hade du såna hemma....! *skakar på huvudet*
Undrar just vilken färg jag skulle få. Hahahaaaa!
Men vaddå, varför har du såna hemma egentligen? Är inte det såna som diabetiker använder...hmmm..då mäter man ju ketoner och det är ju typ farligt...eller nåt..*förvirrad*

Postat av: Helena

Köpte förut när jag höll på med det här. Sen utgick de..och då tog jag hem de vi hade kvar!

2007-01-11 @ 19:17:08
URL: http://emblasmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback