Kanelbullens dag!

Var ledig på förmidadgen idag. Efter att jag lagt Embla kl 11 kom jag på att man kanske skulle fira Kanelbullens dag lite grann! Lite sent påtänkt, hade inge jäst hemma och började jobba om två timmar... Men jag hittade ett mycket mumsigt recept som heter "havre kanelbullar" men jag skulle snarare kalla det "havre kaneklkaka". Snabbt, enkelt och gott! Arbetskamraterna blev mycket glada. Tips till morgondagen för er som missade att äta kanelbullar idag. ;-)

Havre kanelkaka

Deg;
3 dl mjölk, 3 dl strösocker, 100 g smör, 1 ägg, 4 tsk bakpulver, 4 tsk vaniljsocker, 7 dl vetemjöl.
Smält smör och låt svalna. Rör ingredienserna till smidig deg. Lägg degen på bakplåtspapper i långpanna och jämna ut.

Fyllning;
200 g smör, 2 dl socker, 3 dl havregryn, 4 tsk kanel.
Smält smöret och låt svalna. Blanda torra ingredienser och därefter tillsätt smält smör. Bred fyllningen över degen.
Grädda i nedre delen av ugnen.
15 min, 225 grader.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback