Återbesök på mvc

Skulle vara där redan 8,15. Tur man ändå är uppe tidigt. Allt såg så fint ut och jag hade samma vikt och hb som på inskrivningen!! =) Märker när jag pratar om förlossningen nu vad man ändrar uppfattning fort! Jag skulle bedöma upplevelsen på en skala mellan 1-5 där 1 var hemsk och 5 inga problem. Jag valde först 3 men sa sen att om hon frågat när jag var nyförlöst hade jag garanterat svarat 1. Så vi tog 2! ;-)

Pratade preventivmedel med. Shit va länge sen man höll på med sånt!! Hade själv tänkt på kopparspiral då det låter bra att slippa extra hormoner. Varför vet jag egentligen inte? Mådde bara bra av mina p-piller... Hur som helst så avrådde hon det eftersom jag redan har rikliga menstruationer, de ökade av kopparspiral. Istället skrev hon ut en hormonspiral. Kostar dryga tusenlappen men räcker i 5 år så. Den har bara gulkroppshormon och är p-medlet med lägst dos hormon. Ändå är den lika säker som steriliering så länge den sitter som den ska. För tidigt att sätta in den nu då min livmoder var för liten på grund av amningen, men hon trodde det skulle gå bättre om nån månad. Fick jag tid att bestämma mig med.
Helt otroligt att livmodern nu kan vara för liten för att få in en spiral på 3 cm när Elion låg i den för 10 veckor sedan!
Har hört att det är vanligt att blöda vid insättning av spiral så jag funderade på att vänta tills efter amningen eller när mensen kommit tillbaka för att slippa blöda i onödan. Bm sa att man bara blöder nåt dygn (!) men i broschyren jag fick står det att man kan småblöda i upp till 6 månader! Kan även vara rikligare blödningar om man brukar blöda mycket vid mens... Men så står det också att om man sätter in den under amning så slipper man oftare blödningar över huvudtaget. *beslutsångest* Erfarenheter mottages tacksamt!!

 Har ju inte tänkt skaffa fler barn, åtminstone inte på väldigt länge (ändrar jag uppfattning så tar det ändå lååång tid att övertala Micke om det ens skulle vara möjligt) ändå känns det väldigt ledsamt att tänka på det...

Kommentarer
Postat av: Emma

hej..

Har haft spiral och , för mig var det ingen trevlig upplvelse.



Jag blödde inte så mycket vid insättningen eller följande månader efteråt, men sen drog det i gång , mina mens perioder var ibland över två veckor långa, så jag fick järn brist..

Jag vet att det är ju inte så här för alla utan en kompis har inte haft några problem alls.



Nu har jag tagit ur spiralen och det är skönt, för jag tror att den på slutet halkade fel..

Hoppas att det går bra för dig att få spiralen insatt och vid användandet av den.

MVH EMMA

2008-08-29 @ 19:02:59
Postat av: Pernilla

Säger bara AJ!!!! Jag satte in hormonspiral nu i somras och SMÄRTA, när jag gick därifrån så tänkte jag att det går väl över snart, men icke, väl hemma svällde magen upp och det krampade så jag hade långa utdragna funderingar om det är något på det viset det känns när man har förlossningsvärkar och blev med ens påminnd om att föda barn verkar direkt livsfarligt. Dag två hade magen svullnat ytterligare, hade tidigare samma vecka mätt midjemåttet, men denna dag hade det ökat med TIO centimeter. Så tre dagar vart jag sängliggandes och knaprade de starkaste värktabletter jag kom över, hade smärtattacker som fick mig att skrika rätt ut och högt. MEN, sen dess har jag inte känt av någonting, och som sagt, den kan ju sitta i fem år, så tre dagar och ett gynbesök kanske är värt det ändå.

Borde tillägga att spiral inte vanligtvis rekomenderas om man inte fött barn, så kanske var det därför jag fick så stora besvär som jag fick. Vet ej!

Vad det gäller blödningar så "droppade" jag någon gång varje dag i ungefär två veckor, men sen dess har jag varit helt utan.

2008-09-12 @ 15:00:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback